Hur det går med listan

Tänkte uppdatera er lite om hur det går för mig med listan...

Jag har ju bestämt mig för att börja ta tag i sista biten som väl kan kallas "släppa på kontrollen"  och visst har jag gjort en del små framsteg. Dock har det snurrat mer än vanligt av mat/träning/kontrolltankar i min skalle tycker jag, antagligen för att mitt kontrollbehov fullkomligt skriker när jag ruckar på rutinerna/ändrar mina vanor.

Om man ska fokusera på framstegen så har jag börjat variera frukosten.  Alla dagar utom måndag denna vecka har jag haft annorlunda pålägg på mackan än vanligt. Tidigare har jag så gott som alltid ätit en blandning av en hel mosad avokado, olja och salt på mackan. Jättegott och nyttigt, men det har blivit  en tvångsmässig vana och avokado har blivit det enda pålägget som känts tillåtet en "vanlig" dag (alltså inte "godisdag". Suck.) och det är ju inte riktigt normalt om man säger så... Tre av dagarna åt jag macka med bregott, leverpastej (vanlig ugnsbakad, ej light) och gul paprika och i morse blev det macka med bregott, kokt ägg och gurka. Påläggsförändringen har gått jättebra och faktiskt inte känts speciellt jobbig.

Att sluta med mätningen av olika livsmedel har inte gått så bra, tyvärr. Har alltid en rågad dl müsli i min frukostyoghurt/mjölk (2dl)  tillsammans med en banan och tanken på att lita på mitt ögonmått blev för jobbig. Vet inte vad det är så farligt med att inte mäta egentligen. Är väl rädd att det ska bli för mycket eller för lite - vad nu det är?!

Idag åt jag mellanmål som inte enbart var banan eller annan frukt. Ändå var jag jättehungrig till middagen, tänka sig! :-D Det visste jag väl! Ska verkligen försöka fortsätta med bra mellis, det är bra för blodsockret, förbränningen och välbefinnandet. Det vet jag ju egentligen.

Semester nu innebär en automatisk förändring när det gäller rörelse (mitt jobb är väldigt fysiskt aktivt) och jag har funderat en del över det. En del av mig är hysteriskt rädd för att gå upp i vikt, en annan del tror egentligen inte att det kommer hända så mycket med den... Ovissheten är tuff. Ingen kontroll. Men bra att semestern innebär en utmaning. Appropå semestern så spökar veckan hos mina föräldrar lite i tankarna. Annorlunda mat, "godis" varje dag (?) och inte möjlighet till den vanliga träningen. En utmaning till.

Myrsteg kanske ni tycker, men mitt kontrollbehov är stort. Tilloch med större än jag vågat erkänna för mig själv.

Nog om detta, nu ska jag njuta av min första semesterkväll! ;-D Längtar till imorrn då R också får semerster, myspys!


Kommentarer
Postat av: Louise

ser ju ut som toppenframsteg det där hörrdu :) små steg blir stora i längden! fortsätt kämpa på så bra!! kramkram

2009-06-27 @ 21:39:48
URL: http://myworld2.bloggspace.se
Postat av: Fresh Design

Behöver du ny design till din blogg? Ta en minut till att gå in på våran sida och kolla vad vi har att erbjuda! Vi designar även personliga bloggar utifrån dina önskemål!



Just nu har vi även en utlottning på en design!

2009-06-27 @ 21:57:44
URL: http://freshdesign.blogg.se/
Postat av: malin fröderberg franzén.

vilken fin blogg du har sötnos, kolla gärna in min om du har tid över :)

hoppas att allt är bra med dig, kram malin.

2009-06-27 @ 22:09:06
URL: http://malinfroderberg.blogg.se/
Postat av: Lena



ja kontroll är fan inget o leka med alltså.. jag trodde mig inte själv lida av kontroll.. men jisses vad fel jag hade.. vilket ledde till massor massor av tvång.. precis som du säger att bara våga byta till annat pålägg på mackan skapar kaos.. jag är/varit likadan... skitjobbigt.. vid en period i detta kunde jag knappt tillaga mat, för det blev fel varje gång o jag fick kasta det... vad det var som blev fel? ingen aning faktiskt.. kändes inget bra bara, vilket resulterade i att jag inte lagade ny mat.. det kanske var ett sätt o fly.. det är verkligen skitjobbigt o utmana sig, o rädslan e ju fruktansvärd att tas med.. men jag tycker på nåt vis nu om jag ändå måste erkänna detta för någon så känns det mycket bättre i min kropp.. den orkar mer, den gör inte lika ont längre, skratten är närmare än tårarna ect ect.. när man tänker på alla små steg som man faktiskt gör så är man på rätt väg.. jag skriver ner alla "NYA" saker jag testar o äta mm.. för att bevisa för en själv iaf att man klarar det.. jag vet att du klarar detta även om det är pissjobbigt nu..(ursäkta uttrycket)

Kämpa på nu.. kom ihåg små små steg så fixar du det, du kommer inte falla på det.. Du kommer vinna vännen... KRAM

2009-06-27 @ 22:13:52
URL: http://tyrasmamma.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0