Målsättningar

  • Sluta mäta upp pasta, müsli mm.
  • Dra ner på fruktätandet, ta mer mat istället om jag fortfarande är hungrig
  • Våga äta nya vardagsrätter, mer "vanlig" mat
  • Variera frukosten (inte som nu äta nästan exakt samma varje dag)
  • Äta mellanmål som inte bara består av frukt
  • Laga samma mat till R och mig oftare
  • Acceptera att all vardagsmat inte behöver vara supernyttig
  • Våga äta mig mätt även på "vanlig" mat och mat som jag inte vet exakt mängd/innehåll på
  • Äta när jag är hungrig och sluta när jag är mätt
  • Acceptera att mängden mat på tallriken ser stor ut
  • Tugga maten
  • Njuta av maten
  • Inte kompensera när ångesten kommer
  • Sluta jämföra mitt ätande med andras ätande/min träning med andras tränande
  • Inte tänka att jag är ofräsch eller slapp som inte orkar träna
  • Träna mer varierat och tillåta mig själv att acceptera och godkänna annan träning än löpträning som "riktig träning"
  • Sudda ut gränserna för vad som är *"godisdag" och vanlig dag t ex kunna ta en glass vilken dag somhelst i sommar, utan att den dagen måste klassas som "godisdag"
  • Sluta bestämma i förväg när det ska vara "godisdag"
  • Försöka att inte alltid planera i förväg när det gäller mat och träning

*"Godisdag" = en förbestämd dag då godis, kakor, glass etc är tillåtet och även mer "onyttig" mat, samt att oftast äta mer än en vanlig dag, riktiga mellanmål etc. Äta "vad man vill". Känna ett behov av att äta mycket, till man ofta är för mätt.

Så var börjar jag för att inte sätta ribban alldeles för högt och det blir platt fall och pannkaka av allt?


Kommentarer
Postat av: Molly

jag håller tummarna för att du lyckas uppnå dina mål, men det tror/vet jag att du gör :) det som krävs är ju viljan och motivationen och den har du ju :)

hoppas att allt är bra med dig i övrigt? här är det finfint :) solen skiner och det verkar som att sommaren äntligen är här :)

ha en fortsatt bra vecka och ta hand om dig! kramkram

2009-06-23 @ 15:15:43
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Du har så rätt, jag kan känna idag att jag äter efter vad jag känner för, men oftast blir det för mycket. Det är som man vill äta igen allt det där godiset man aldrig åt när man svalt! Men med en tid, så har det blirvit både mindre godis och mindre mängder. Slutar när jag är mätt och äter när jag är hungrig. Jag tror du måste testa dig fram och se vilka mål du tror blir "enklast", och efter du klarat dem ta dom svåra. Lycka till <3

2009-06-23 @ 16:55:42
URL: http://backtofuture.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: jag menade inget illa, och jag hoppas inte du tog illa upp? men frisk är man ju inte för att man är normalviktig. Jag har varit normalviktig oxå ett tag nu, men jag är ju fortfarande sjuk... men påväg mot det friska. Men man kan tolka det olika när man säger att man är frisk. Men anorexin hänger ju mest på tankarna. Men är du friskförklarad än? Det märks att du är en kämpe, massa lyckatill kramar! <3

2009-06-23 @ 16:58:49
URL: http://backtofuture.blogg.se/
Postat av: lorena

Bra att du har satt upp mål, men ta ett i taget. Det där första på listan är väl ett säkert kort att satsa på. Det är så himla svårt att bryta, jag vet det. Men det är också svårt att undvika att äta med andra jämt för att man "måste" mäta upp maten. Det skulle nog underlätta vardagen avsevärt att inte ha det tvånget. Plus att vid det här laget så ser du nog hur mycket t.ex. en dl är :)



Du kommer att bli fri, för du vill det. Det kan nog ta tid, det ska man inte sticka under stol med. Men att vara en "ätande anorektiker" resten av livet är ju helt seriöst inget alternativ. Du har allt att tjäna på att släppa kontrollen. Jag står still på min trivselvikt och jag äter alltid det jag är sugen på, jag äter mig mätt osv. När man vågar äta "okontrollerat" så försvinner faktiskt sådant som dagligt sötsug mm efter ett tag.



Jag hoppar DU förstår vilken fantastisk kvinna du är och vilka möjligheter du har med din intelligens och din styrka att bli en människa som lever ett fullvärdigt liv!

2009-06-23 @ 17:01:01
URL: http://lorenagustavsson.blogspot.com
Postat av: lorena

Åhåhåh jag känner igen mig så mycket! Jag höll länge på att mäta när jag var själv för att ha tryggheten i alla fall då... Börja med att hälla upp/ta så mycket som du brukar, bara att du skippar dl-måttet. För som sagt, det ser du, "rätta" mängden. Hunger och mättnad är kanske överkurs, men det kommer :)

2009-06-23 @ 17:37:46
URL: http://lorenagustavsson.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vad bra! :) <3



Jo precis, och då är vi i samma sits! Och självklart ska vi klara det?! eller hur! Det finns ju bara en väg och den är vi ju på! :) Nu är det de sista kvar lix. Kämpa på!! <3

2009-06-23 @ 18:00:23
URL: http://backtofuture.blogg.se/
Postat av: Lena

Vad äter du idag som inte är "vanlig" mat? om du ger mig en bild så kanske jag kan ge dig lite tips, om du vill ha de förståss.. om jag nu kan ge några bra tips vill säga...

kram

2009-06-23 @ 18:16:16
URL: http://tyrasmamma.bloggagratis.se
Postat av: Louise

vilka toppen mål vännen! försök ta ett i taget, inte allt på en gång.. det brukar inte gå vägen! jag vill också vara normal, ha en frisk, stark kropp och få vara lycklig. men vi måste låta det ta tid och för att komma dit måste vi ÄTA! (suprice :P) Kämpakämpa!

2009-06-23 @ 21:36:08
URL: http://myworld2.bloggspace.se
Postat av: Kinna

Hej!

Bra lista du har och bra med mål. Kan du inte rangordna för dig själv vad du tycker är viktigast? Och sen bara börja med den och vänta med de andra. När den första börjar bli en vana, fortsätt med nästa. själv är jag otålig och saker ska hända fort - men risken är att man inte gör något istället. Tänk på att det tar 21 dagar (i sträck) att bryta en vana. Det är med andra ord inte det lättaste man kan göra.

Jag håller tummarna för dig!

2009-06-24 @ 18:32:31
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com
Postat av: Kinna

Jag menar inte börja med listan utan börja med den översta saken på listan - en sak i taget...=)

2009-06-24 @ 18:33:43
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0