Antog en utmaning...

...från underbara Ummas blogg. Håll till godo och känn er utmanade att svara!

Vad äter du mest för mat? 

Jag älskar god mat! Gärna mat som gör gott för både kropp och själ. Vacker mat. Färgglad.

Favvorätterna/ätbara sakerna just nu:


•·          Fetaostsallad (obs RIKTIG feta, ingen gummi-Apetina tack!) med kalamataoliver, olivolja och ett gott bröd

•·          Sambons hemmagjorda pizza med ost, skinka, röd paprika, tomatpuré och oregano - back to basic, så underbart god. Mycket hög mysfaktor dessutom!

•·          Ugnsbakad lax, eller egentligen lax i alla former utom gravad

•·          Mammas lasagne - trygghet i en ugnsfast form J

•·          Frukt! Farlig, fettbildande frukt, hehe. Banan är favoriten, men det mesta går faktiskt ner.

•·          Choklad. Mörk, ljus och mittemellan med all världens smaksättningar.

•·          "Soppa på en spik" eller "kylskåpsrensing": Pasta med ägg, cous-cous med makrill, ris med bönor, hehe. Man tager vad man haver (när det är för långt till affären)

•·          (Tyvärr tvingas jag ofta äta på mitt jobb. Det är ingen angenäm upplevelse, stressigt och oftast äckligmat. Ibland har man dock tur och kan få sig en bit kalvlever -mums tycker jag, helt på allvar!)

•·          Avokado. I'm an addict, yes I am.

•·          Nybakade grahams-scones med smör och ost. Åhhhhh! Helgfrukost! 

•·          Entrecôte med olivciabatta, ugnsbagkade rotfrukter med olivolja och flingsalt, kalamataoliver och grekisk yoghurt. 

•·          Änglamarks fruktmüsli. Kostar snart 40 kr påsen, men jag kan inte byta nu, den är för god.

•·          Etc.


På kalas, är du den som sitter kvar vid bordet eller hjälper du till att duka av?

Jag har sedan barnsben älskat att ställa till med kalas. Min kära mormor och jag har tillsammans genomfört en rad lyckade tillställningar (tyvärr väldigt sällan numer, eftersom vi bor långt ifrån varann). Jag tycker om att fixa och dona och har ganska svårt att låta bli att hjälpa till. Dessutom är jag nog lite yrkesskadad, det faller sig naturligt att jag dukar av och frågar om det önskas kaffe.


Men, att få bli bortbjuden och vara helt i någon annans händer är också underbart. I julas hos svärmor gjorde jag inte många knop, blev småpackad och mös i soffan medan hon gladeligen serverade mig och min sambo.  Man tackar! Underbar kvinna, svärmor, på söndag bjuder vi henne på restaurangbesök, det är hon värd!


Var sitter du mest och bloggar?

I soffan, med datorn i knät både bloggar jag och läser andras (mest det senare). Mycket tid spenderas på detta sätt och det känns helt ok just nu.


Köper du ofta trisslotter?

Bara när längtan efter 5 miljoner blir för stor. Det skulle onekligen underlätta för vårt framtida lägenhetsköp och mina kommande studier.


I vilken stad eller vilket land har du tillbringat din bästa semester?

Stockholm, förra sommaren tror jag (enda gången jag har haft en riktig semester). Vi lekte turister och gjorde hela stan med omnejd. Underbart. Repris och två veckor längre semester i juli. Hurra! Drottnigholm, Gamla Stan, Vita bergen, Djurgården...


Vilken TV kanal tittar du helst på?

Måste säga kanal 6 eftersom mitt favoritprogram Simpsons går där. Tröttnar aldrig på den gula familjen. Marge är f ö min idol, finns det någon mer godhjärtad själ?


Har du gjort något trevligt under dagen?

Jovars, när jag var klar med "måstena" och hade duschat så sjönk jag ner i soffan och kände välbehaget sätta in. Nu har vi ätit gott och på schemat för kvällen står bara myyyyyyyys. Det kan jag leva med, hehe.


(Fyndade Anthon Berg-choklad för en tia chokladkakan! Aromrik, underbar choklad, sjutton också att jag inte bunkrade upp med fler...)


Kommentarer
Postat av: Sara

Min mammas lasagne är nog en utav de godaste jag vet (spenatplatt+corn+lasagneplatts+cremefresh)



sv: Tack för feedbacken. Då fick jag till bilden, för alla har nuddat det jag hade uppgift att gestalta. Jag gillar nog den mest jag med, skulle däremot vara lite bättre med lite mindre kronighet. :)

2009-05-06 @ 22:52:34
URL: http://rosaspektakel.blogg.se/
Postat av: Carro

Hihi, joo :) Jag kan schlänga ihop godsaker om jag lägger manken till ;P



Sådanna där listor är alltid roliga :) Och att fynda en chokladkaka för en tia lät inte alls dumt. Tyckte jag skymtade att Anton Bergh kommit ut med en ny typ, hallon & blåbär .. Kan det stämma ? :)



Ha en bra dag

2009-05-07 @ 09:39:09
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Umma

Jag tror att du och jag skulle ha svårt för att dela kylskåp - Allt du nämner är ju makalöst smaskigt! Snacka om att det skulle bli bråk... Hoppas mannen din delar vissa av dina favoriter men att du får ha ett par för dig själv. ;-)



Äsh du är nog inget psykfall så till den grad att du är ett STÖRT psykfall. Mer ett... Ja vad ska man säga? Sött psykfall. Men det är klart, terapi är fasen inte fel för att få ur sig en del skit.



Har inte träffat Gisela ngn gång, gick på SCÄ när jag bodde i Sthlm. En kompis till mig träffade henne ett par gånger men hon är ju rätt dyr så. :-(

2009-05-07 @ 14:39:41
URL: http://umma.blogg.se/
Postat av: Matilda

du är en lika stor choklad-älskare som jag läser jag! :-)



sv: nämen tack! det gör absolut ingenting att du tog dig friheten att länka, bara roligt! :-)

2009-05-07 @ 14:50:29
URL: http://www.matildasalmen.com
Postat av: Louise

tack för tipset! dock lite försent, hann redan misslyckas ;/ haha! men till nästa gång så.. kramar

2009-05-07 @ 18:32:18
URL: http://myworld2.bloggspace.se
Postat av: Lena

Jo jag antar att det där tankarna kan hänga sig kvar väldigt länge.. det har jag förstått på de flesta jag pratat med.. Jobbigt dock..

Hur länge var du sjuk? kram

2009-05-07 @ 20:48:57
URL: http://tyrasmamma.bloggagratis.se
Postat av: Umma

Jävligt kloka ord från Gisela. Det är precis vad jag insett sista tiden. Inte fan hjälper det mig att berätta om hur/vad/när jag äter - Det får mig bara att vilja vara mer "duktig flicka" och det är just det jag vill ifrån.

Nä jag leker okontrollerad bitch istället - Det funkar super :-)



Nåt kul denna helg? Som sker alltså? Eller bara GOS? (AVIS Jag?!)

2009-05-08 @ 17:52:03
URL: http://umma.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag tycker absolut att du ska testa den där chokladen, den var supergod :) Chilin var smarr den med ..

2009-05-08 @ 18:20:23
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Sarah

ett: tack!



två: jisses vad god mat du äter. helt i min smak! bjuda mig på middag?;-) (fast jag lider med dig gällande jobbmaten. iaf om den på något sätt påminner om skolmaten. jag drömmer fortfarande mardrömmar om skolmatsalens kantiner med innehåll de propsar på att kalla lunch)

2009-05-09 @ 13:30:10
URL: http://underbarasarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0