Kroppsuppfattning och kontrollbehov

Jag minns en bildlektion i åttonde klass. Bilden jag målade föreställde mig själv bakifrån på väg mot något diffust och okänt (kommer inte ihåg varför jag målade just detta, men vi hade väl fått någon uppgift...) Det var svårt att måla min kropp, jag gjorde mitt bästa, tyckte att jag nog kommit ganska nära sanningen. Min bildlärare kom förbi min plats och betraktade bilden: "Det är en väldigt intressant bild, J, och en väldigt fin tjej där på bilden, men om det där är du så ska du nog ta bort lite..." hon pekade med pennan längs med sidorna av den målade kroppen "här och här. Det är en fin bild du har målat, men det är inte så du ser ut." Jag tittade oförstående på henne, hon såg bekymrad och lite ledsen ut. Jag fattade noll. Vadå ta bort? Jag hade ju verkligen försökt att inte ritamig själv för smal, ville ju liksom inte att någon skulle få för sig att jag trodde att jag var smalare än jag i själva verket var! Förvirringen var total. Och kroppsuppfattningen lika med noll.

Är den bättre idag då? Något bättre är den, det kan jag ärligt säga. Efter att ha levt med ÄS i närmare 12 år av mitt 25åriga liv så har det efter hand gått upp för mig att jag själv är väldigt dålig på att avgöra hur jag ser ut. Vissa dagar kan jag se att jag är smal, t om önska några pluskilon på valda ställen. Det knepiga är de övriga dagarna... De dagar då jag liksom sväller medan jag tittar mig i spegeln. De dagarna det känns som att jag lagt på mig kilovis med rent fett över hela kroppen. Naturligtvis sitter det i huvudet, det är min knäppa ÄS-hjärna som ibland freakar ur (mer och mer sällan dock).  Det skrämmer mig att jag inte kan se hur min kropp verkligen ser ut. "Då kommer du ju inte kunna se när du väl blir fet på riktigt heller!" skriker ÄS. Nej visst...

Jag äter nu. Regelbundet och varierat. Ibland för mycket. Ibland för lite. Jag äter fastän min kroppsuppfattning fortfarande är extremt dålig och jag äter fastän ångesten river inom mig och säger att jag gör fel. Jag äter ändå, för kroppsupfattningen blir inte sämre ju bättre du äter - tvärtom. När hjärnan får mat så kan kroppen se vad den inte kunnat se innan.

Och jag kan se att jag är smal. Inte tjock.

Idag.

Det jobbiga är att jag ständigt "lever i framtiden" mitt konrollbehov skiter egentligen i om jag är smal idag, det kontrollbehovet vill veta är att jag är smal imorgon, nästa år och för alltid också!

Som att DET var allt som räknades.

Suck.

Kommentarer
Postat av: Lillamy

Nu har jag länkat till dig med....Sköt om dig nu:)

2009-08-12 @ 13:07:38
URL: http://kommerblifri.blogspot.com
Postat av: Lorena

Tack min vän!

Du får tigga till dig ett bröllop du med ;) det var lite så jag jobbade haha!



Du kommer över allt det där! Men det är ju föga troligt att det ska gå fort om du varit matrubbad nästan halva ditt liv. Tålamod är en dygd som är för jävla trist med ack så nödvändig.



Du gör rätt nu, och det är vad som räknas. Idag.

Här och nu...



Kram på dig!

2009-08-12 @ 13:16:13
URL: http://lorenagustavsson.blogspot.com
Postat av: Lorena

Såg ditt matinlägg nu! Dubbelnougat är det bästa godiset! Det och mina hemgjorda snickers. Det är ungefär det enda i godisväg jag nånsin blir sugen på :)

2009-08-12 @ 15:54:54
URL: http://lorenagustavsson.blogspot.com
Postat av: Katt

Jag är också totalt lost i kroppsuppfattningen.. Jag fattar att jag inte är tjock på det BMI jag har, men samtidigt ser jag en kvadrat i spegeln istället för en rektangel. Och jag är rädd att jag aldrig någonsin kommer att kunna se eller veta hur jag egentligen ser ut.

2009-08-12 @ 18:56:38
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: Mia

Hej! Jag känner igen det där med kroppsuppfattning och så. Har varit sjuk i över 10 år men hittade tillbaka till livet med hjälp av yoga. Inte fitnesyoga på gym utan classisc lugn variant. Nu håller jag på att utbilda mig till instruktör för jag vill förmedla yogan och hjälpa tjejer och killar ut ur en ÄS med hjälp av den. Yogan ger mig en bättre kroppsuppfattning, den gör mig lugn och stillar alla snurrande dumma tankar i skallen samt ger en välbehövlig paus från vardagens alla måsten. Jag har helt enkelt lärt mig acceptera och tycka om min kropp- och även att leva lite mer här och nu :) Har du provat?

2009-08-12 @ 21:08:16
Postat av: missh

Shit! Känner exakt samma sak!

2009-08-12 @ 21:44:40
URL: whttp://www.misshart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0