Mer variation

Dagens pålägg till frukostmackan (en grov flerkorn) blev bregott, leverpastej (original från Pastejköket), gurka och salt. Jag älskar leverpastej! Har inte ätit det sedan i somras när jag började utmana. Fattar inte varför jag gör helt normala, goda livsmedel till förbjudna. Nej, mer variation!! Ska våga prova fler pålägg!



Resten av frukosten såg ut som den brukar göra dvs yogurt, müsli, frukt och té. Dags att föra in lite variation där med?! Har ni några frukosttips att dela med er av? Obs jag är inte då förtjust i gröt...

Gårdagskvällen gick jättebra (såklart) vi blev bjudna på en massa gott, en del som jag aldrig själv hade valt, men som smakade bra bl a krustader med svamp och sedan Sjömansbiff. Till dessert blev det sån där färdig rabarberpaj, den var ok. Det som lyfte den var Rs och min vaniljgrädde som vi vispade ihop för att svärmor glömt köpa vaniljsås. Det kändes så mysigt och normalt när vi sprang ut i köket och improviserade med grädde, lite socker och vaniljsocker. Svärmor blev glad att vi "räddade" desserten och alla åt sen den lite tråkiga köpepajen med god aptit. Ett litet glas punsch till kaffet blev det också. Kanske därför jag somnade så gott när vi kom hem!! ;-)

Jag lyckades äta mig behagligt mätt så att jag varken hade ett sug eller kände mig proppad efter middag och dessert! Inte ofta det händer...än! Jag ska fortsätta äta enligt Gisela och Mattillåtet, då kommer den naturliga mättnaden att dyka upp allt oftare och ångesten kommer minska när jag kan lita på mina hunger/mättnadskänslor. Ta det lugnt, tugga maten och våga äta tillräckligt! Jag ÄR på väg! Visst känns det lite jobbigt idag, men långt ifrån den känslan jag hade igår. Ångest får komma om den kommer och mitt mantra fortsätter rulla:

"Jag får äta vad jag vill varje dag resten av livet"

Kommentarer
Postat av: sandra

Du är verkligen en förebild! Så himla bra är du..

Och visst är leverpastej underbart? Jag har inte heller ätit det innan, men nu.. ohh, säger bara mums! Leverpastej och sån där smörgåsgruka, bästa kombon (y) Kramar

2009-09-20 @ 08:58:53
URL: http://lillasana.blogg.se/
Postat av: Katarina

Vad underbart! Så det blev en seger, ännu ett litet steg på rätt håll! Skitbra jobbat. Och skitbra att du vågar utmana med frukosten, det är ju så vi blir friska, genom att utmana, överleva och stärkas.

Jag kommer till Stockholm för ett besök i december. Hade mer än gärna styrt upp en dejt då. Hade mer än gärna även tagit med dig till mitt favvo-café. Om du inte varit där så kommer du häpna av alla enorma, men enormt goda bakverk, kakor och desserter. Vi kommer garanterat hitta nåt bra! Och dricka te ur deras literkoppar och mysa! Vi kan väl iallafall lova att försöka!



Hoppas du får en riktigt bra söndag. Själv har jag många roliga planer, promenad med tjejkompisarna, yoga och bio med Mannen ikväll. Föutsatt att chefen inte gör allvar av sitt hot att beordra in mig, eftersom alla ligger sjuka i flunsan...



Stor kram!

2009-09-20 @ 09:35:45
URL: http://modstyrkafrihet.blogspot.com
Postat av: Y

Tack gumman för kommentaren, den värmde <3.

Vad bra att du hade det bra igår, det förtjänar du <3

2009-09-20 @ 09:56:43
URL: http://johannablondie.blogg.se/
Postat av: Katt

Jag brukar variera med olika sorters bär och frukt i youghurten/filen. Brukar också ha fil som bas men sen smaksätta den med olika sorters smaksatt yoghurt. :o)

2009-09-20 @ 10:06:59
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: Lena

jag äter mest gröt.. men det var ju ingen favvo till dig..=)

Jag tycker själv oxå att det är svårt med frukostar o variationen är lika med noll.. ser grymt gott ut med leverpastej o har varit sugen på att testa det många gånger.. men inte vågat ta steget.. Men jag lovar att inom en snar framtid att jag ska våga mig på att prova det.. Hoppas att du får en fin söndag.. KRAM

2009-09-20 @ 11:37:11
URL: http://tyrasmamma.bloggagratis.se
Postat av: Y

Tack sötnos!

Till frukost brukar jag äta antingen gröt med kanel eller fil med frusna bär och flingo, och till det 2 mackor. Annars har jag inga bra förslag. Gillar du ägg så kan man ju göra något med det?



Kramar <3

2009-09-20 @ 12:31:59
URL: http://johannablondie.blogg.se/
Postat av: Lorena

Good girl ;)



Tycker du om hummus? Det tycker jag är jättegott på smörgås, och olika nötsmör. Keso och avokado är fint det med, och tahini! Pålägg är en hel vetenskap.



Tycker du om fil? Fjällfil är typ filmjölkens rolls royce, supergod! Fjällyoghurt finns också, jag tål inte komjölksyoghurt men det sägs att den med hjortron är god. Och att göra egen müsli lyfter ju frullen avsevärt! Keso/kesellablandningar verkar poppis också... En gröt som jag äter som lååångt ifrån havregryn och lingonsylt är hirsmannagrynsgröt med torkade aprikoser och sötad sojamjölk.



Oj nu blev jag frukostintresserad! Men anledningen att jag tittade in var för att önska dig en bra söndag och en insiktsfull och klok tillvaro med plats för massor av kärlek!

2009-09-20 @ 12:59:04
URL: http://lorenagustavsson.blogspot.com
Postat av: sarah

Har du testat fjällfil? Underbar! Tillsammans med all bran, skivad banan och lite hasselnötter eller någon god müsli och frukt eller bär.



Ost och skinka är och förblir mina påläggs-favoriter, men ibland är leverpastej och gurka (vanlig, inte någon smörgåsgurka) gött på mackan. Naturell philadelphia är också okej:)

2009-09-20 @ 14:30:30
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: Y

Fan vad sanna ord, det sista citatet! det ska jag komma ihåg för alltid!

2009-09-21 @ 10:49:33
URL: http://johannablondie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0