På väg mot det friska livet

Läste idag Zsasas sista inlägg och jag måste säga att det har fått mig att tänka en hel del. Läs det medan hennes blogg fortfarande ligger uppe... Det är tänkvärt som sjutton och går i stort ut på att hon nu slutar blogga för att hon anser att hennes bloggande och läsande av äs-bloggar håller henne kvar i ett anorektiskt tänkande.

Jag själv startade ju min egen blogg för att ta tag i den sista biten av min ätstörning och låga självkänsla. I dagsläget tycker jag att mitt bloggande och läsande av andras (äs)bloggar både hjälper och stjälper mig. Det är en fantastisk plats, Internet. Här finns mängder av töser som kämpar, hjälper och peppar. Och de som faktiskt har lyckats bli helt friska. Utan bloggandet, hade jag inte hittat Lorena t ex och hemskt vore väl det!

Baksidorna med bloggarna och bloggandet är att jag till och från känner en viss redovisningsplikt. Att jag "måste" tala om vad jag äter, när jag äter godis etc. Det är som att jag vill få det bekräftat att det är OK liksom, vilket är urdumt. Man ska ÄTA FÖR SIN EGEN SKULL och MAN HAR INGEN REDOVISNINGSPLIKT när det gäller mat. En annan nackdel med att läsa bloggar är maktlösheten inför tjejer som mår dåligt. Att läsa om hur vissa går igenom det man själv behövt genomlida, gör misstagen man själv gjort, gör samma destruktiva handlingar man själv gjort, agerar som deras svältpåverkade hjärnor tillåter dem... Det går inte att hjälpa alla, särskilt inte när man inte mår hundra själv...

Jag har funderat lite idag, efter Zsasas inlägg. Jag vill verkligen fortsätta blogga, men med tiden hoppas jag att bloggen mer ska ta form av en inrednings/hemmafix/mys/tränings/baknings/matlagnings/feelgood-blogg! Och alltså allt mindre ÄS-orienterat här. Det kommer nog att ta sin tid, för kontrollen/ÄS tar fortfarande väldigt mycket plats, men det går framåt och jag blir starkare för varje dag.

Idag blir det ingen bild på min middag eller mitt godis. Ni får klara er utan ;-) Men jag kommer fortsätta att lägga upp portionsbilder med jämna mellanrum, har hört från några att det är uppskattat att se de *normalportioner som jag äter. (*enligt dietists rekommendation för en normalviktig, fysiskt aktiv kvinna)

Jag vill så gärna gärna gärna vara en förebild, men kom ihåg att jag inte är helt frisk/fri än! Men under tiden jag jobbar på att bli frisk så är jag gärna en kämpande förebild :-)

Tack för att ni finns! Nu fortsätter vi kämpa! Och Zsasa: Stort lycka till på din väg mot det friska livet <3 !

Kommentarer
Postat av: Y

Väldigt klokt inlägg! Och du är en fantastisk förebild, bara så att du vet! Åh, varför spelar du inte längre? Tack så mycket, jag blev jätteglad när jag fick reda på det :). Kramar

2009-09-28 @ 21:04:21
URL: http://johannablondie.blogg.se/
Postat av: Y

Okej, men teatern finns alltid kvar, om du vill ta upp den igen om några år så kan du säkert göra det :). Min mamma började spela när hon var typ 25 till hon var 35 :). Åh, nu blev jag alldeles varm i hela kroppen! Tack för att du är bäst (:.

2009-09-28 @ 21:35:08
URL: http://johannablondie.blogg.se/
Postat av: Don't mind me

Jag kan också känna mig maktlös och ibland nästan arg när jag läser vissa bloggar ("Hallå fattar du inte vad du gör?! TA TAG I DIG SJÄLV NU INNAN DET ÄR FÖR SENT!). Men som sagt, den enda man kan hjälpa är sig själv. Och det finns ju sämre saker än att vara en grym förebild, som du är!



Jag håller med om att det skulle varit mer messmör på mackan. Reflekterade inte över det när jag gjorde i ordning frukosten, men det ser onekligen lite ut på bilden. Dock är det smör under osten vill jag lova! :)

2009-09-28 @ 21:57:15
URL: http://dontmindme.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag bloggar mest för min egen skull. Det där med att känna redovisningsplikt slutade jag med, för i slutändan så är det bara var individ som kan bli fri(sk). Det blir som lite långrandigt att alltid tjöta om vad man äter till middag osv. Alla är vi faktiskt olika man bör fylla sin blogg med det man själv vill :) Min blogg är nog kanske renutav lite trökig eftersom jag så sällan lägger upp bilder på portioner osv, men det får mig bara att ifrågasätta tilliten till mig själv när folk fäller kommentarer .. Krånligt det lät, men jag är säker på att du förstår :) Nej, vi får fortsätta fylla våra blogs med lite gott & blandat. Å nå tusan ska vi bli fri(sk)a , vi får ju trots att äta vad vi vill, varje dag resten utav våra liv & förtjänar att må bra :) Tusen kramar

2009-09-28 @ 22:32:28
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Don't mind me

Det där med smör på mackan var en stor tröskel för mig att ta mig över. När jag var barn gillade jag inte smaken, så det var en bekväm ursäkt att gömma sig bakom länge. Nu tycker jag faktiskt att det blir godare med smör, så länge det inte är överdrivet mycket.



I vilket fall fungerar hjärnan helt klart bättre med fett i kosten. Kan inte tänka klart ändå alltid, men det är en bit på vägen iaf :P

2009-09-28 @ 22:57:33
URL: http://dontmindme.blogg.se/
Postat av: carolina

nä ,man ska aldrig tvinga sig! jag bloggar om min mat för att jag tycker den är god och fin på bild ;)

2009-09-28 @ 23:08:33
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Katt

Du har så rätt så. Jag bloggar för min egen skull och skriver om det jag känner för. Om jag tittar tillbaka i min blogg ser jag att jag mer och mer fokuserar på andra saker än ÄS. :o)

2009-09-29 @ 07:43:48
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: M

åh gud! det var som att läsa vissa av sina egna tankar! det där med redovisandet. en del verkar ta min blogg som exakt att jag endast äter det som hamnar där, fast så inte är fallet.



du får ha en underbar dag och ta hand om dig! Kramar

2009-09-29 @ 08:39:19
Postat av: Lorena

Tusen tack för ett fint omnämnande <3



Tror det är viktigt att blogga ätstörning om man gör det konstruktivt, vilket du gör! Det märks klart och tydligt att du tänker till innan du publicerar massa "dravel" jag tror du vet hur jag menar. Visst att du meddelar när du mår piss, och det har du all rätt att göra! Men du gör det liksom med lite stil ;)



Självklart kommer din blogg utvecklas i takt med att du gör det, det märker jag redan fast jag bara haft min under ett år, hur mycket som hänt. alla människor är ständigt i en process, och resan är lika viktig som målet. Jag läser alltid din blogg med stort intresse!



Puss

2009-09-29 @ 10:44:05
URL: http://lorenagustavsson.blogspot.com
Postat av: Lillamy

Känn abslolut ingen redovisningsplikt! Gör det du gör för din egen skull och för att du själv vill. Vi som läser din blogg kommer gilla den ändå vet du=D. Sedan är det klart att portionsbilderna är bra för mig i alla fall, men det är för din egen skull du ska skriva.



Bloggande måste få vara ngt som känns bra eller ibland kanske till och med roligt men framförallt måste det få vara fritt från krav:) Krav har vi på oss tillräckligt mkt ändå, i resten av livet..., men jag måste ändå medge att jag känner igen mig en del i det du skriver. Fram för mindre krav på oss själva, vi äter för vår egen skull och vi skriver för vår egen skull......man blir ju inte mer egoistisk eller en mindre ödmjuk människa mot sina medmäniskor för det, däremot bryr man sig ÄVEN om sig själv.....



Kramar på dig<3

2009-09-29 @ 11:00:20
URL: http://kommerblifri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0