Krypigt

(OBS: Om ni tycker att det är tomt på bilder just nu så är det för att min mobil (som är min enda kamera) är paj. Imorrn får jag min nya hurra! Då blir det nog bättring på bildfronten!)

Det kryper lite i armar och ben. Ångesten och rastlösheten gör sig påmind. Ändå har kvällen känts ovanligt enkel och normal, trots dessert och lite annorlunda mat.

Svärmor har varit på besök här ikväll och det börjar kännas väldigt avslappnat med henne :-) Hon är en väldigt fin person och det är alltid lika roligt att bjuda henne på middag. Ikväll frågade hon om vi alltid hade det så fint när vi åt, med mycket småplock, skålar och rolig dukning. Haha, vad skulle jag svara på det? Svaret är faktiskt nästan: Ja! Jag älskar att göra fint och lite roligt upplägg oavsett om jag äter själv, med R eller med flera. Och oavsett om det är vardagsmat eller lite festligare käk så tycker jag att man även ska unna sig själv att äta med ögonen också :-) det är faktiskt en sak som i kombination med min nya varierade kost gör det roligt att äta och minskar ångesten till viss del! Ett litet tips alltså: Lägg upp maten fint och njut med alla sinnen när du äter den!

Ikväll åt vi dvs jag, svärmor och R, lite bufféaktig mat till middag: Rostbiff, potatissallad, rökt lax, oliver, grekisk yogurt, körsbärstomater, gott bröd mm. Älskar sånt "plock" och det är bra att det nästan alltid blir rester till dagen efter också :-)! Dessert idag blev en variant på marängswiss (ännu en av Rs favoriter). Jag ställde fram glass, grädde, chokladsås, krossad mörk choklad, maränger och lite halvtinade blåbär och så fick man plocka ihop sin egen blandning. Jag hade inte så mycket maränger, mest glass, grädde och krossad choklad. När jag var nästan var klar kom jag ihåg blåbären och de var såklart supergoda med vaniljglass! Åh, vilka underbara bär! Tog lite choklad till också, men stoppade sen. Det var en rätt rejäl dessert, men inget överätande. Kändes liksom ok i magen.

Nu kryper det dock i armar och ben. Har städat kylskåpet, kände att jag var tvungen att göra något när jag ändå var så rastlös. Väldigt fint blev det. Tyvärr är krypet kvar...  Kaffet? Nja, tror mest att det är tankarna. Desserten ikväll. Vågar inte ens tänka på hur många gånger det blivit denna vecka... MEN hittills har jag faktiskt inte gått upp i vikt. Regelbundenheten i mitt ätande är BRA och att äta dessert och dricka vin på sin semester är NORMALT. Det vet jag. Egentligen. Kanske har lite panik av gammal vana bara? Rädd att jag ska bli beroende av att äta sött varje dag. MEN (igen) om jag tänker efter: vad gör det? Jag är inte i riskzonen för att bli tjock, jag har inte vågat prova att leva/äta såhär "fritt" förut och hur ska man få redo på hur det är om man inte vågar prova? JAG GÖR RÄTT! Måste försöka intala mig det.

Hm..

Ok, dagens utmaningar:

* Spontanträffade svärmor för att R råkade boka en dejt för bara oss två innan middagen. Jag hade tränat och var helt svettig. Skulle bara handla käket - ensam - och sedan gå hem, men så blev det inte. Jag fick först panik när hon ringde och sa att R sagt att jag skulle möta upp henne vid affären. Jag var ju svettig, osminkad och i mitt tycke ful. Skällde ut R i telefonen och var helt ifrån mig, så jävla obekväm. Köpte ett linne på H&M iallafall innan jag mötte upp lilla svärmor, tänkte att hon liksom skulle tycka att jag var så ofräsch annars :-S. Tokiga jag! Hon brydde sig inte alls om att jag var svettig/osminkad - såklart. Vi gick och kikade på lite grejer till hunden och gick sedan och handlade middag. (Måste erkänna att det ändå var en lättnad att få duscha och fräscha upp sig innan jag lagade maten :-) ) Det här är ett typiskt exempel på mitt kontrollbehov. Såhär håller jag på liksom. Nojar... Men det här var ju en utmaning som sagt!

* Andra utmaningen var desserten ikväll. Det var jättegott. Jag överåt inte. (Ändå känns det osäkert om det var rätt av mig att äta "ikväll igen"... Suck...) Får se vad mer det blir ikväll. Någon form av kvällsmål blir det säkerligen, jag kan inte somna med minsta sug i magen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0